måndag 30 november 2009

Julmarknad på Olofsfors-bruk!

I lördags var det frost igen, vi hade sett på nyheterna att det skulle bli kallt på natten så vi slog på värmen i vattenrören och eldade på ordentligt innan vi gick och la oss och på morgonen var det mycket riktigt frost överallt! En perfekt dag att åka på julmarknad! Så det gjorde vi, till Olofsforsbruk åkte vi. För att de bjöd på marknad och för att de har den enda garnbutiken här omkring. (He he)

De hade pyntat med små granar längst vägen och jag som har tjatat så om att jag vill ha små granar till jul som pynt på gården och verandan! Roligt att se att man inte är ensam om sina ideer. Det betyder ju att de är bra!

Det var fullt med bilar vid bruket hela trakten hade slutit upp, det är så roligt med att bo på landet att även små evenmang får mycket folk! Olofsfors är så vackert oxå.

Det var en jättetrevlig liten julmarknad! Trots att det är så svårt att fota i sådana här lokaler var jag tvungen att fota Linda och Mattias Baudins saker, WOW det är så fint! Linda har "Hytta Linda" där hon blåser glas och Mattias är formgivare och smed i firman Baudin.

Jag älskade de här skålarna med visdom. Det är så fint med det råa obehandlade stålet mot det blanka polerade och sedan texten på det. Väldigt mycket min stil faktiskt.


Och de här fåglarna med det hårda stålet med en industriell kännsla mot glasäggen som blir kropparna. Ofantligt vackert och symboliskt på något sätt, även om jag inte förstår vad de symboliserar.
Jag köpte dock inget av dem eftersom jag inte har råd. Men jag köpte garn i garnbutiken och Z köpte underbar honung med örter och morotsmarmelad med kanel och krusbär som är producerade på bruket. Riktig lyx! De har förgyllt min vardag och kommer fortsätta med det. Mums!

Den sista bilden är mera åt vildlivs-hållet. När vi kom tillbaka från marknaden kom jag på vad vi glömt innan det blev kallt, sköldpaddan i surpölen! Den är en liten keramik-sköldpadda som ligger och flyter i den pluttiga lilla näckrosdammen vi har på tomten. Så jag gick ned för att titta till den och titta vad jag hittade: Räven har varit och tittat på den innan mig!
Hoppas er helg var lika trevlig som min!

Inga kommentarer: