fredag 2 oktober 2009

Det Estniska garnet!


Det blir många bilder i dag. Jag älskar att fota ute på mitt nya berg. Det finns så mycket fint att ha som bakgrund till det man vill fota.

Men vi börjar från början.
Det här är soluppgången i morse genom vårt (otvättade) fönster.



Och såhär vart det senare under dagen. Fluffiga vita moln på blå himmel. Det gör mig så lycklig inuti att titta på sådana himlar. När molnen är som små bommulstussar, hur kan man låta bli att le?

Hösten är här ordentligt nu med gula löv på träden och minusgrader på nätterna. Det är härligt ändå med alla vackra färger och jag försöker att fokusera på att det fortfarande är ljust ute så man får passa på att vara utomhus. Snart kommer mörkret och då får man all tid i världen att sitta hemma i soffan och sticka. Framför brasan blir det nu. Det låter trevligt va?
Men nu skulle det här inlägget handla om garnet jag fick från Estland. Min snälla mamma var där och gick på hanverksmässa bara för min skull och tog hem tre underbara garn som hon skickade på posten till mig.

De är tunna ullgarner som skulle bli sockar var det tänkt men jag har naturligtvis massor med roliga projekt som jag tror jag vill göra med dem fast inget är bestämt än.
Garnet ovanför här är faktiskt lila-grönt precis som det ser ut. En stark elektrisk lila och en gråblandad grön. Väldigt häftigt, det är det som är så roligt med att någon annan köper garn åt en, man får hem sånt som man själv inte hade köpt. Fast på ett positivt sätt, det där lät bara neggo men det var inte det jag menade.
Det här är mitt absoluta favorit-garn! Av dessa tre åtminståne, det är minst stickigt av de tre och färgerna är så glada! Ljust grönt blått och lila. Roligt garn helt enkelt som dessutom luktade godast av dem. Jag vet att det är lite märkligt men jag luktar alltid på nytt garn och dessa tre luktade väldigt olika.

Det här är garnet som luktade mest får. Det var också det stickigaste så det kan inte bli någon mössa av det. Men färgerna är väldigt mysiga och höstiga. Jag ska se om det inte ska bli virkade katter av detta. Det är ganska kattiga färger eller hur? Måste utarbeta något bra katt-mönster bara. Ska kanske kolla om det går att sticka en katt, jag är bekvämare med att sticka just nu.
Det vart en bild till... oj då. Men visst är de vackra? Jag gillar dem massor och jag gillar att ta bilder på dem. Ni får en till på himmlen idag också bara för att jag inte kan låta bli...


Den lutar lite men det får ni stå ut med. Visst är ljuset fantastiskt? När det blir ljusare och ljusare ju längre bort man kommer tills det nästan blir helt vitt vid horisonten. Det varma solljuset på stenarna nere i hörnet. Jo, det var en fantastisk dag vid havet i dag igen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Found on ATTIC 24. Can't read, but love all pictures and your life. Hope I can follow.

Great Job

Wonderful Yarns

Kim sa...

Jag blir så glad av att läsa din blogg! Du verkar tillfreds med det norra livet och det värmer :) Längtar tills vi kan komma och hälsa på och se allt med egna ögon - dina bilder rockar! Pussa på dig själv och krama hund och man hårt från mig!

Failspanarn sa...

Hej gumman! Det var hundra år sedan vi pratade och nu har du flyttat massvis med mil bort. Vilka fina grejer du gör. Jag pysslar också mycket nuförtiden, har hittat tillbaks till det efter många år.

Jag tror inte jag ens har ditt nummer! Men jag saknar ju dig, någon gång får vi ta och ses.

Kramar i massor.

Anonym sa...

Åh vilka fina bilder! Ser verkligen fram emot att läsa och se mer. Lucka till med bloggandet!