onsdag 23 september 2009

Babyfilt!

Jag lovade att det skulle komma lite grejer jag gjort under min bloggtystnad och mycket riktigt. Ta-daa! En baby-filt jag virkat. Dock inte till någon baby, utan till mig.
Jag gillar storleken på babyfiltar och den här är perfekt över stolsryggen på en stol här i stugan. Det ska säkert komma bilder på det också förr eller senare.
Filten är virkad av klassiska mormorsrutor men med lite lapptäcks-kännsla. Jag gjorde helt enkelt olika stora bitar av mormorsrutor och kombinerade ihop i ett lapptäcksaktigt mönster. Och som alla ni som känner mig förstår så behövdes det en massa ritande och räknande för att få färgerna att se spontana och lite random uttspridda ut.

Jag hade riktig tur med vädret när jag skulle fota den och solen sken så fint. Jag kunde inte låta bli att fota Farai lite också, har man bra ljus så får man passa på, särskillt som min kamera inte är så bra i annat ljus. Men visst är han söt? Han skulle vara med hela tiden och helst ligga på filten som jag lagt ut på marken, varför skulle jag annars lagt den där? Om man tittar uppe i högra hörnet på den översta bilden ser man honom där bitande på sin pinne.
Ja, tillbaka till filten! Garnet var något jag köpte från Garntjänst på rea och det finns inte kvar. Det var inte alls vad jag tänkt mig när jag köpte det men det gjorde inte så mycket. Det var ett bomullsgarn som bytte färg relativt ofta i tre olika färgsättningar en rosa-ljusrosa-gul, en rosa-cerise-lila och en grön-grönare-grönast! Det gick (som vanligt) åt mycket mer garn än vad jag först trott så jag fyllde på med ett vitt vanligt snörgarn.

Det vart jätte bra! jag är väldigt nöjd får fortfarande lite pirr i magen när jag går förbi den och garanterat lust att göra fler småfiltar. Om inte annat behövs en till sitsen på stolen, om jag inte klär om den förstås... ojoj vad mycket bra ideér. Kanske får börja med att göra en till den kommande bebisen i familjen, min (soon to be) svägerska ska få en till liten knodd, den kanske behöver en fantastiskt gullig liten filt.
Men först ska jag avsluta alla mina påbörjade projekt, det här är avslutsmånaden. Allt ska bli klart!

Inga kommentarer: