måndag 26 maj 2008

Filtning - steg för steg!

Här kommer alltså en steg för steg beskrivning av hur jag filtade min lilla figur.

Allt man behöver: ull, filtnål, filtplatta (en bit bra skumgummi), och en ide på vad man ska göra. Jag ritade några Totoro-inspirerade gubbar för han är söt men en enkel form.
Sen tar man en tuss ull, mycket större än man vill att det ska bli, och börjar sticka nålen igenom den.
Tills man får en grej som blir rätt hård och har rätt form. Och är det svårt går det att fuska och klippa till rätt form,
Sedan la jag på lite ljusgrå ull för fläcken på magen.
och tovade fast den.
sen la jag på på små vita bitar till ögonen, jag gjorde de vita kulorna genom att ta bort alla mörka strån från den ljusgrå ullen.
Efter det gjorde jag lite finlir som nos och sen började jag på armarna
Som blev riktigt bra, efter att jag klippt en hel del i dem.
Pupillerna gjorde jag av de svarta strån jag tagit bort från det ljusgråa för att få vitt
och sist men inte minst så kom öronen!

Jag gillar den massor särskillt den lilla näsan!
Jag vet att jag sa att ni skulle få resten av bilderna idag oxå men det drar så från mitt fönster att jag är helt genomkall. Ni får dem imorrn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp o morrn!

Men gud vilken gullig liten figur du gjort! Jaghar inte en aning om vem det är som du nämner, men uuursöt!

Först fattade jag inte vad du menade med länkarna, men nu har jag nog fått till det va?;)

Ha en skön dag!
/Mari

Kim sa...

jag vill också ha en sån!!! SÅÅ SÖT!!